Технології формувального оцінювання: п’ять навчальних прийомів
Тихе опитування
Як працює прийом
Учитель розмовляє пошепки з учнем або групою, поки інші виконують завдання.
На якому етапі уроку застосовувати
Рефлексія навчального змісту.
Як застосовувати
Прийом підійде для будь-якої навчальної дисципліни. Учитель об’єднує учнів у групи, дає завдання, по черзі допомагає кожній групі — підходить до них спілкуватися.
Яку універсальну навчальну дію формує
Взаємодіяти в різних організаційних формах діалогу і полілогу. Планувати спільні дії, обговорювати процес і результати діяльності.
Як формувати універсальну навчальну дію
Учні об’єднуються у групи, отримують завдання й починають його виконувати. Учитель підходить до груп і допомагає їм. Важливо говорити пошепки, щоб не заважати іншим працювати.
Що робить учитель
Учитель дає завдання, по черзі спілкується з групами.
Що роблять учні
Учні виконують завдання у групах, спілкуються з учителем.
Ідеальне опитування
Як працює прийом
Учні самостійно оцінюють, наскільки підготувалися до уроку. Учитель запитує — «Хто підготувався на «12»? На «9»? На «6»? Учні піднімають руки.
На якому етапі уроку застосовувати
Рефлексія навчального змісту.
Як застосовувати
Прийом підійде для будь-якої навчальної дисципліни. Перед підсумковим уроком із теми учитель опитує учнів про те, як вони оцінюють свою підготовку.
Яку універсальну навчальну дію формує
Самостійно оцінювати свої знання, порівнювати їх зі знаннями інших учнів та власними знаннями в минулому відповідно до встановлених норм.
Як формувати універсальну навчальну дію
На початку підсумкового уроку вчитель пропонує учням оцінити, наскільки вони готові до уроку.
Що робить учитель
Опитує учнів щодо їхньої готовності до уроку.
Що роблять учні
Оцінюють свою готовність і кажуть про неї вчителеві.
Бліцконтрольна
Як працює прийом
Учитель готує контрольну роботу на 7—10 завдань і обмежує час на відповіді — приблизно по хвилині на завдання.
На якому етапі уроку застосовувати
Рефлексія навчального змісту.
Як застосовувати
Наприклад, контрольна робота з української мови. Орієнтовні завдання:
- розгадати слова за визначеннями;
- дібрати синоніми/антоніми;
- розставити пропущені розділові знаки;
- вставити орфограми тощо.
Яку універсальну навчальну дію формує
Самостійно оцінювати свої знання, порівнювати їх зі знаннями інших учнів та власними знаннями в минулому відповідно до встановлених норм.
Як формувати універсальну навчальну дію
Учитель роздає учням аркуші із завданнями контрольної роботи й засікає час. Учні розв’язують завдання. Відтак обмінюються роботами з однокласниками. Учитель показує правильні відповіді або диктує їх. Учні перевіряють роботи одне одного й позначають загальну кількість правильно виконаних завдань.
Що робить учитель
Учитель готує завдання й відповіді, засікає час.
Що роблять учні
Учні виконують завдання на час і перевіряють одне одного.
Згадай і розв’яжи
Як працює прийом
Учитель формує контрольну роботу із завдань, які раніше були на уроках.
На якому етапі уроку застосовувати
Рефлексія навчального змісту.
Як застосовувати
Наприклад, контрольну роботу з української мови можна сформувати із частин вправ, які учні виконували впродовж теми.
Яку універсальну навчальну дію формує
Самостійно оцінювати свої знання, порівнювати їх зі знаннями інших учнів та власними знаннями в минулому відповідно до встановлених норм.
Як формувати універсальну навчальну дію
Учні пригадують, як розв’язували завдання, і виконують контрольну роботу.
Що робить учитель
Учитель компонує контрольну роботу із завдань, які учні розв’язували на уроках і вдома.
Що роблять учні
Учні виконують контрольну роботу.
Сліпий жереб
Як працює прийом
Учитель викликає учнів рандомно.
На якому етапі уроку застосовувати
Рефлексія навчального змісту.
Як застосовувати
Прийом підійде для будь-якої навчальної дисципліни. Учитель пропонує учням розв’язати приклад або рівняння. Число, що вийшло — порядковий номер учня (учениці) в журналі. Або ж викликає того, хто одягнув певний колір, тощо.
Яку універсальну навчальну дію формує
Самостійно оцінювати свої знання, порівнювати їх зі знаннями інших учнів та власними знаннями в минулому відповідно до встановлених норм.
Як формувати універсальну навчальну дію
Учні запам’ятовують свій номер у журналі, розв’язують завдання вчителя або стежать за ознаками, на які він вказує, і відповідають.
Що робить учитель
Учитель ставить запитання і рандомно обирає, хто відповідатиме.
Що роблять учні
Учні відповідають на запитання.