Витяг з проєкту Положення про експедицію «Моя Батьківщина – Україна»

 

Витяг з проєкту Положення про експедицію

«Моя Батьківщина – Україна»

 

3. Учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна»

3.1 До участі в експедиції «Моя Батьківщина – Україна»  запрошуються учні, вихованці закладів  загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти, а також представники дитячих громадських організації (далі – учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна»).       

3.2 Експедиція «Моя Батьківщина – Україна» є відкритою для участі в ній дітей та молоді з інших країн.

 

  4. Напрями експедиції «Моя Батьківщина – Україна»

  4.1 Учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна» проводять краєзнавчу, пошукову-дослідницьку роботу, збирають емпіричні дані, фактичний матеріал, статистичну інформацію тощо під час туристських походів, краєзнавчих експедицій, роботи в бібліотеках та архівах, а також під час  проведення тематичних змін у закладах оздоровлення та відпочинку.

  4.2 Експедиція «Моя Батьківщина – Україна» проводиться за наступними напрямами:

  «Історична спадщина українського народу»;

 «Родинна скриня: від хати до храму»

 «Воїнська звитяга  українців в традиціях поколінь»;

 «Козацькому роду нема переводу»;       

  «Геологічними стежками України»;

  «Географія рідного краю».

 

4.3 Зміст напрямів експедиції «Моя Батьківщина – Україна».   

 

  4.3.1 «Історична спадщина українського народу»

За цим напрямом учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна» досліджують:

місцеві, регіональні, загальноукраїнські історичні події, явища, процеси та  факти (теми за вибором учасників);

історію розвитку культури, літератури, театру тощо;

історико-культурні джерела шляхом вивчення археологічних пам’яток;        життя і діяльність земляків – історичних постатей, які були провідниками відомих  подій або такими, що формували суспільну думку про важливі події, були моральними авторитетами для громад, регіонів; їх внесок в історико-культурну спадщину краю та України;

життя і діяльність земляків – відомих у краї представників соціальних груп, які були ініціаторами та провідниками місцевих подій, що мали важливі соціальні наслідки в регіоні;

 родоводи історичних постатей та відомих у краї представників різних соціальних груп;

взаємовідносини людини та суспільства, людини та церкви.

  4.3.2 «Родинна скриня: від хати до храму»

За цим напрямом учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна» досліджують:

  народну творчість, побутову культуру, народні ремесла, родинну педагогіку, обряди, народну медицину, українську кулінарію;

   культурні традиції, пов’язані з усною народною поетичною творчістю (легенди, думи тощо), піснями, танцями, місцеву літературну спадщину;

 поширення релігій в регіоні;

предмети та об’єкти матеріальної культури, архітектури;

декоративно-прикладне мистецтво;

  власні родоводи, родинні традиції та свята.

 

  4.3.3 «Воїнська звитяга українців в традиціях поколінь»

За цим напрямом учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна»

досліджують:

роль національних революцій та визвольних воєн в історії України, їх впливу на трансформаційні процеси в суспільстві та здобуття незалежності української держави;

  історію боротьби українського народу за державну незалежність України у ХХ–ХХІ століттях, що охоплює діяльність та військову звитягу воїнів армії УНР в часи Української національної  Революції 1917–1921 років,  боротьбу бійців-українців проти нацистської окупації у складі червоної армії в роки Другої світової війни, український повстанський рух 1920-1930х років в УРСР, національно-визвольний рух ОУН – УПА 1930 –1950 років, подвиги Героїв Небесної Сотні, учасників Революції гідності, українських військових  ЗСУ, Національної гвардії, Добровольчих батальйонів, інших учасників боротьби за територіальну цілісність та незалежність України в 2014 – 2021 роках та у російсько-українській війні, що розпочалася вторгненням військ Російської Федерації в Україну 24 лютого 2022 року.

 

  4.3.4 «Козацькому роду нема переводу»         

За цим напрямом учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна»

досліджують:

історичний період козацької доби: пам’ятні дати і події в історії козаччини, перші козацькі поселення та воєнні укріплення, утворення Запорізької та інших козацьких січей  тощо;

біографії історичних постатей козацької доби, видатних особистостей різних напрямів діяльності цього періоду: від початків до сьогодення;

боротьбу козаків проти іноземних загарбників, військові походи, участь у національних визвольних війнах та європейських баталіях;

побут  козаків, традиції козаків у повсякденному житті та в походах, їхню зброю, військове спорядження, облаштування оборонних укріплень, історію бойових танців (гопак, спас тощо) як частини культури українців;

відображення козацької доби в народній пісенно-поетичній творчості: пісні, думи, легенди, приказки, прислів’я тощо; в художній та публіцистичній літературі;

сучасний стан козацького руху в Україні: регіональний та всеукраїнський аспекти.

Важливими формами краєзнавчо-дослідницької роботи можуть бути: участь у краєзнавчих тематичних експедиціях, краєзнавчих конференціях, відвідання історичних музеїв, складання списків художніх творів різних жанрів  на козацьку тематику,  участь у підготовці та проведенні спільних просвітницьких заходів, походів козацькими шляхами, зустрічі з представниками сучасних козацьких організацій.

 

4.3.5 «Геологічними стежками України»

За цим напрямом учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна» 

досліджують:

сучасний стан геологічних пам’яток природи певної місцевості;

  геологічні об’єкти за темами: родовища корисних копалин, кар’єрів  будівельних матеріалів;

  нафтові та газові родовища;

  гірські породи, що використовуються в будівництві та оздобленні пам’ятників;

  небезпечні геологічні процеси в умовах техногенезу;

  водні ресурси та їх використання в області, районі, населеному пункті;    сучасні геоморфологічні процеси на території області, району, територіальної громади;

  колекції мінералів, гірських порід, палеонтологічних решток. 

  Допускається й інша тематика для дослідження, обрана самостійно.

Учасники популяризують геологічні колекції державних та комунальних музеїв, музеїв закладів освіти.

  Важливо, щоб у пошуковій, дослідницькій роботі автори відображали зв'язок геології з природничими та історичними науками (зокрема геології з географією, ландшафтознавством, кліматологією, гідрологією, гляціологією, океанографією у пізнанні різноманітних геологічних процесів, які відбуваються на поверхні Землі), використовували новітні досягнення і методи як геологічних досліджень, так і  фундаментальних наук (математика, фізика, хімія, біологія). 

 

4.3.6 «Географія рідного краю»

За цим напрямом учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна»: досліджують:

природу рідного краю;

природні ресурси, унікальні ландшафти певного регіону України;

природне середовище з урахуванням антропогенних змін, окреслюючи проблеми раціонального природокористування і охорони природи;

суспільно-географічні особливості краю, територіальні особливості розміщення промислового виробництва, сільського господарства, населення, транспорту тощо;

ретроспективу та сучасні процеси топонімічних назв у містах і селах України в історико-географічному контексті;

об’єкти садово-паркового мистецтва, мистецтво створення декоративних садів, парків, окремих ділянок зелених насаджень, засоби природокористування;

туристичні можливості своєї місцевості, регіону.

Учасники виявляють та обліковують пам’ятки природи.

 

Коментарі