Витяг з проєкту Положення про експедицію «Моя Батьківщина – Україна»
Витяг
з проєкту Положення про експедицію
«Моя
Батьківщина – Україна»
3.
Учасники експедиції «Моя
Батьківщина – Україна»
3.1 До участі в експедиції «Моя
Батьківщина – Україна» запрошуються
учні, вихованці закладів загальної
середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти, а також
представники дитячих громадських організації (далі – учасники експедиції «Моя
Батьківщина – Україна»).
3.2 Експедиція «Моя Батьківщина – Україна»
є відкритою для участі в ній дітей та молоді з інших країн.
4.
Напрями експедиції «Моя Батьківщина – Україна»
4.1
Учасники експедиції «Моя Батьківщина – Україна» проводять краєзнавчу, пошукову-дослідницьку
роботу, збирають емпіричні дані, фактичний матеріал, статистичну інформацію
тощо під час туристських походів, краєзнавчих експедицій, роботи в бібліотеках
та архівах, а також під час проведення
тематичних змін у закладах оздоровлення та відпочинку.
4.2 Експедиція «Моя Батьківщина – Україна»
проводиться за наступними напрямами:
«Історична спадщина українського народу»;
«Родинна скриня: від хати до храму»
«Воїнська звитяга українців в традиціях поколінь»;
«Козацькому роду нема переводу»;
«Геологічними
стежками України»;
«Географія
рідного краю».
4.3 Зміст напрямів експедиції «Моя
Батьківщина – Україна».
4.3.1 «Історична спадщина українського
народу»
За цим напрямом учасники експедиції «Моя
Батьківщина – Україна» досліджують:
місцеві,
регіональні, загальноукраїнські історичні події, явища, процеси та факти (теми за вибором учасників);
історію розвитку
культури, літератури, театру тощо;
історико-культурні
джерела шляхом вивчення археологічних пам’яток; життя і діяльність земляків – історичних постатей, які були
провідниками відомих подій або такими,
що формували суспільну думку про важливі події, були моральними авторитетами
для громад, регіонів; їх внесок в історико-культурну спадщину краю та України;
життя і
діяльність земляків – відомих у краї представників соціальних груп, які були
ініціаторами та провідниками місцевих подій, що мали важливі соціальні наслідки
в регіоні;
родоводи історичних постатей та відомих у краї
представників різних соціальних груп;
взаємовідносини
людини та суспільства, людини та церкви.
4.3.2 «Родинна скриня: від хати до храму»
За цим напрямом учасники експедиції «Моя
Батьківщина – Україна» досліджують:
народну творчість, побутову культуру,
народні ремесла, родинну педагогіку, обряди, народну медицину, українську
кулінарію;
культурні традиції, пов’язані з усною народною
поетичною творчістю (легенди, думи тощо), піснями, танцями, місцеву літературну
спадщину;
поширення релігій в регіоні;
предмети
та об’єкти матеріальної культури, архітектури;
декоративно-прикладне
мистецтво;
власні родоводи, родинні традиції та свята.
4.3.3 «Воїнська звитяга українців в
традиціях поколінь»
За цим напрямом учасники експедиції «Моя
Батьківщина – Україна»
досліджують:
роль національних революцій та визвольних
воєн в історії України, їх впливу на трансформаційні процеси в суспільстві та
здобуття незалежності української держави;
історію
боротьби українського народу за державну незалежність України у ХХ–ХХІ століттях, що охоплює
діяльність та військову звитягу воїнів армії УНР в часи Української національної Революції 1917–1921 років, боротьбу бійців-українців проти нацистської
окупації у складі червоної армії в роки Другої світової війни, український
повстанський рух 1920-1930х років в УРСР, національно-визвольний рух ОУН – УПА
1930 –1950 років, подвиги Героїв Небесної Сотні, учасників Революції гідності,
українських військових ЗСУ, Національної
гвардії, Добровольчих батальйонів, інших учасників боротьби за територіальну
цілісність та незалежність України в 2014 – 2021 роках та у
російсько-українській війні, що розпочалася вторгненням військ Російської
Федерації в Україну 24 лютого 2022 року.
4.3.4 «Козацькому роду нема переводу»
За цим напрямом учасники експедиції «Моя
Батьківщина – Україна»
досліджують:
історичний
період козацької доби: пам’ятні дати і події в історії козаччини, перші
козацькі поселення та воєнні укріплення, утворення Запорізької та інших
козацьких січей тощо;
біографії
історичних постатей козацької доби, видатних особистостей різних напрямів
діяльності цього періоду: від початків до сьогодення;
боротьбу
козаків проти іноземних загарбників, військові походи, участь у національних
визвольних війнах та європейських баталіях;
побут козаків, традиції козаків у повсякденному
житті та в походах, їхню зброю, військове спорядження, облаштування оборонних
укріплень, історію бойових танців (гопак, спас тощо) як частини культури
українців;
відображення
козацької доби в народній пісенно-поетичній творчості: пісні, думи, легенди,
приказки, прислів’я тощо; в художній та публіцистичній літературі;
сучасний
стан козацького руху в Україні: регіональний та всеукраїнський аспекти.
Важливими
формами краєзнавчо-дослідницької роботи можуть бути: участь у краєзнавчих
тематичних експедиціях, краєзнавчих конференціях, відвідання історичних музеїв,
складання списків художніх творів різних жанрів
на козацьку тематику, участь у
підготовці та проведенні спільних просвітницьких заходів, походів козацькими
шляхами, зустрічі з представниками сучасних козацьких організацій.
4.3.5 «Геологічними стежками
України»
За цим напрямом учасники експедиції «Моя Батьківщина
– Україна»
досліджують:
сучасний
стан геологічних пам’яток природи певної місцевості;
геологічні об’єкти за темами: родовища
корисних копалин, кар’єрів будівельних
матеріалів;
нафтові та газові родовища;
гірські породи, що використовуються в
будівництві та оздобленні пам’ятників;
небезпечні геологічні процеси в умовах
техногенезу;
водні ресурси та їх використання в області,
районі, населеному пункті; сучасні
геоморфологічні процеси на території області, району, територіальної громади;
колекції мінералів, гірських порід,
палеонтологічних решток.
Допускається
й інша тематика для дослідження, обрана самостійно.
Учасники популяризують геологічні колекції
державних та комунальних музеїв, музеїв закладів освіти.
Важливо,
щоб у пошуковій, дослідницькій роботі автори відображали зв'язок геології з
природничими та історичними науками (зокрема геології з географією,
ландшафтознавством, кліматологією, гідрологією, гляціологією, океанографією у
пізнанні різноманітних геологічних процесів, які відбуваються на поверхні
Землі), використовували новітні досягнення і методи як геологічних досліджень,
так і фундаментальних наук (математика,
фізика, хімія, біологія).
4.3.6 «Географія рідного краю»
За цим напрямом учасники експедиції «Моя
Батьківщина – Україна»: досліджують:
природу
рідного краю;
природні
ресурси, унікальні ландшафти певного регіону України;
природне
середовище з урахуванням антропогенних змін, окреслюючи проблеми раціонального
природокористування і охорони природи;
суспільно-географічні
особливості краю, територіальні особливості розміщення промислового
виробництва, сільського господарства, населення, транспорту тощо;
ретроспективу
та сучасні процеси топонімічних назв у містах і селах України в
історико-географічному контексті;
об’єкти
садово-паркового мистецтва, мистецтво створення декоративних садів, парків,
окремих ділянок зелених насаджень, засоби природокористування;
туристичні
можливості своєї місцевості, регіону.
Учасники
виявляють та обліковують пам’ятки природи.
Коментарі
Дописати коментар